Nieuws

Wil je ook onze maandelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Bewonersbegeleiding: een bijzonder vak

17 januari 2020

Hoera, uw huurwoning wordt volledig gerenoveerd én verduurzaamd. Dat klinkt goed, maar roept direct ook vragen op bij de bewoner: wat betekent dit voor mij? Heb ik hier inspraak in? Kan ik in mijn woning blijven wonen tijdens de werkzaamheden en – niet onbelangrijk – ga ik meer huur betalen? Renovatie- en onderhoudsprojecten vragen om goede communicatie met de bewoners. Daar weet Joey Wiegman, bewonersbegeleider bij Versluis, alles van.
 
Het renovatieproject voor Mitros in Utrecht is nog niet afgerond of Joey springt alweer in de auto richting Capelle a/d IJssel voor een nieuw project in opdracht van aannemer Heembouw: “Voor Heembouw verzorgen wij de bewonerscommunicatie tijdens een groot renovatieproject in de omgeving van de Reigerlaan in Capelle a/d IJssel. In totaal worden er 174 woningen gerenoveerd. Vanaf de voorbereiding – kennismakingsgesprekken met bewoners en het in kaart brengen van de werkzaamheden – tot de daadwerkelijke uitvoering ben ik betrokken bij het project. Doel is om ervoor te zorgen dat de bewoners tevreden zijn én de aannemer zijn werk kan doen. Dat kan een behoorlijke uitdaging zijn.”
 
Uitdagingen
Goede communicatie met de bewoners is essentieel. Joey: “Sommige mensen wonen al ruim 40 jaar in hun woning en willen niet vertrekken. Anderen hebben veel huisdieren en zien een verhuizing niet zitten. Hoe zorg je ervoor dat je hen toch overtuigt? Wat doe je als de aannemer tijdens de werkzaamheden schade in de woning heeft aangericht en een bewoner een klacht indient? Hoe communiceer je als de bewoners gebrekkig Nederlands spreken? Als bewonersbegeleider is het je taak om je in te leven in de belevingswereld van de bewoner en rekening te houden met zijn of haar gevoelens en emoties. Je moet over een flinke portie geduld en inlevingsvermogen beschikken. Door onze kwaliteiten op het gebied van bewonersbegeleiding en bewonerscommunicatie in te zetten ontzorgen we de aannemer, woningcorporaties én de bewoners.”
 
De toenemende vraag vanuit aannemers en de woningcorporaties heeft ervoor gezorgd dat de afdeling Bewonersbegeleiding de laatste jaren flink is gegroeid. Joey: “Of we het al te druk krijgen? Nee hoor, in februari starten er weer twee nieuwe bewonersbegeleiders bij Versluis, dus nieuwe opdrachtgevers én huidige opdrachtgevers mogen altijd bellen!”


Terug naar overzicht