Nieuws

Wil je ook onze maandelijkse nieuwsbrief ontvangen?

De Tamboerijn ademt een sfeer van leren

19 januari 2021

Basisschool De Tamboerijn in Amsterdam was toe aan een grondige renovatie. In anderhalf jaar veranderde de binnenkant van het schoolgebouw op een paar belangrijke punten. Door schuifwanden zijn de lokalen nu flexibel verbonden met de gemeenschappelijke hallen. Versluisgroep begeleidde de verbouwing. Het resultaat is een prachtige open lichte school met veel leerruimte. Het gebouw ondersteunt nu de leerkrachten bij het geven van vernieuwend onderwijs.  

De Tamboerijn is een moderne school met een klassiek onderwijsconcept. Oorspronkelijk was het gebouw zo ingericht dat rondom drie centrale pleinen steeds zes klaslokalen lagen. De deuren van de lokalen waren vaak dicht en de ramen behangen met schoolwerk en posters. De lokalen vormden zo afgesloten ruimten en de hal een los element. José Bijl is adjunct-directeur van de Amsterdamse basisschool: “Natuurlijk hebben we in de loop der tijd geëxperimenteerd, bijvoorbeeld met schuifwanden. De hal was tochtig en werd maar geen onderdeel van de leeromgeving. We zijn blij dat de architect het heel grondig heeft aangepakt. Het exterieur, daar moesten we het mee doen. Binnen was alles mogelijk. Daarbij waren flexibiliteit en het betrekken van de hal bij het onderwijs belangrijk voor ons.” 

Hal is onderdeel van de leeromgeving 
Anderhalf jaar duurde de verbouwing. Alleen de muren van het schoolgebouw stonden nog. Daarbinnen is een compleet nieuwe schoolinrichting gerealiseerd: flexibele schuifwanden met glas rondom een multifunctionele hal. Door het gebruik van veel glas zijn er nu veel meer zichtlijnen. José: "Voor leerkrachten en leerlingen geeft dit een compleet andere beleving. Leerkrachten schuiven hun lokaalwand open en betrekken de hal bij het onderwijs. En waar zij ook staan, ze hebben continu zicht op de groep. Voor de leerlingen is de hal niet meer een plek waar je niet gezien wordt. Het is onderdeel van hun leeromgeving. Ze werken nu in de hal en ontmoeten er leerlingen uit andere groepen. Ik vergelijk het wel eens met de bibliotheek: de grote gemeenschappelijke ruimtes ademen de sfeer van leren.” Op die manier verrijkt de leeromgeving het onderwijs.

Zelfstandigheid en leerplezier groeien 
Inmiddels maakt De Tamboerijn een jaar gebruik van het vernieuwde schoolgebouw. “De jonge kinderen gebruikten de nieuwe ruimtes snel.” vertelt José. "Voor de leerlingen die de oude indeling ook hebben meegemaakt was het soms nog wat wennen. Het is een verandering die langzaam eigen wordt. Ik zie ondertussen de zelfstandigheid en het leerplezier toenemen in deze fijne leeromgeving. Ook de ouders en de kinderen vinden de school prachtig. En juist die aspecten zijn belangrijk in ons onderwijs.”

Terugblik 
Het resultaat mag er zijn, maar een intensieve verbouwing gaat je niet in de koude kleren zitten. José: “Het was een intensieve periode voor de directie, het team en ook voor ons bestuur. De begeleiding tijdens de verbouwing van Versluis was daarom erg fijn. Alle gesprekken en de afstemming die hierbij komen kijken, pakten zij op. Daarbij hielden zij zich goed aan de opdracht om vooral de school te betrekken in dit proces. Ik herinner mij dat zij ons adviseerden een kleurenspecialist te betrekken. Dat heeft uiteindelijk heel veel invloed gehad op de beleving nu.” Na de oplevering van het vernieuwde schoolgebouw hebben De Tamboerijn en de Versluisgroep geëvalueerd. “Daaruit maak je volgens mij de kwaliteit van een bedrijf op”, zegt José. 


Terug naar overzicht