Hoe overtuig je bewoners om akkoord te gaan met de verduurzaming of renovatie van hun woning? Wat zijn de do’s en don’ts en waarom is een informatieboekje zo belangrijk? We spraken hierover met onze bewonersbegeleider Joey Wiegman.
Minimaal 70% akkoord
Joey: “Als bewonersbegeleider heb je voorafgaand aan de werkzaamheden een belangrijk doel te behalen, namelijk dat minimaal 70% akkoord van de huurders akkoord gaat. Dat is de wettelijk eis. Zit je onder dat minimale percentage, dan mag de aannemer niet starten. Een helder informatieboekje voor bewoners helpt om zoveel mogelijk bewoners te laten instemmen met de plannen. Maar hoe stel je dat op?”
Wees eerlijk
Volgens Joey is het belangrijk dat een bewoner bij het lezen van het boekje voelt dat de informatie eerlijk is. “Maak de dingen niet mooier dan ze zijn. Doe alleen beloftes die je in de praktijk kunt nakomen. Dat lijkt simpel, maar door alle geldende regels is dat niet altijd even makkelijk.”
Joey legt uit dat de opbouw van de informatie logisch moet zijn en de tekst begrijpelijk. “Leg uit aan de lezer hoe het besluit tot uitvoering van de werkzaamheden tot stand is gekomen en welke onderzoeken hieraan vooraf zijn gegaan. Gebruik daarbij geen vaktaal of technische begrippen zoals ’draaiende delen’, terwijl je gewoon ‘ramen en deuren’ bedoelt. Voor bewoners is het vervelend als ze niet begrijpen wat er precies gaat gebeuren.”
‘Wat kost het mij?’
Op de vraag wat voor de bewoners het allerbelangrijkste onderdeel is van het informatieboekje, antwoordt Joey: “De vraag ‘Wat kost het mij als bewoner?’ Die staat met stip op 1. Daarna pas komen de duur van de werkzaamheden en de te verwachten overlast. Leg dus goed uit wat de huurverhoging wordt en hoe die is opgebouwd. En vertel vooral ook wat de bewoner gaat besparen.”
Geen lappen tekst
En dan, hoe meer informatie hoe beter? Joey: “Nee, integendeel. Niets is zo vervelend als een informatieboekje met lappen tekst. Je wil de aandacht van de lezer vasthouden en de bewoner bovendien enthousiast maken. Werk dus, naast tekst, met pakkende foto’s en pictogrammen. In kleur! Gebruik foto’s die raakvlakken hebben met de inhoud van de tekst.”
Hoe duidelijk een informatieboekje ook is, volgens Joey hebben bewoners per definitie veel vragen. “Vermeld dus aan het einde van het informatieboekje duidelijk wie de contactpersonen zijn, met daarbij telefoonnummers, emailadressen en werktijden. En vergeet niet om foto’s van de contactpersonen toe te voegen, zodat de namen en gezichten gaan leven voor de bewoners.”