Slider 19
kantoor
Slider 13
Slider 4
Slider 2
Slider 5
Slider 6
Slider 8
Slider 7
Slider 16
Slider 10
Slider 3
Slider 11
Slider 12
Slider 14
Slider 15
Slider 17
Slider 19

‘Je wil dat bewoners met een goed gevoel terugkijken’

13-02-2024
‘Je wil dat bewoners met een goed gevoel terugkijken’

Als bewonersbegeleider bij Versluis maakt Joey Wiegman bijzondere dingen mee, zeker nu hij in opdracht van Tsavo te maken heeft met de overwegend oudere bewoners van corporatie Woonzorg. Tsavo voert de verduurzaming uit van veel wooncomplexen van Woonzorg, van Zeeland tot Groningen. Joey verzorgt hiervoor de bewonerscommunicatie. Regelmatig gaat hij bij ze langs voor behoeftepeilingen en enquêtes.

Een huis vol taartjes
“De wereld van de woningcorporaties is voor mij bekend terrein, ik werk al 25 jaar met veel plezier in deze branche. Sinds 2016 werk ik bij Versluis en de laatste jaren verzorg ik de bewonersbegeleiding tijdens renovatie- en verduurzamingstrajecten. Het is echt mensenwerk en elke dag is anders. Wat je wil, is dat bewoners met een goed gevoel terugkijken op het renovatie- en verduurzamingstraject.”
Joey vertelt dat hij start met een behoeftepeiling. “Ik ga bij 10% van de huishoudens langs, waarbij ik aanbel bij willekeurige woningen. Dat levert soms grappige situaties op. Laatst zat een van de huizen vol met mensen met taartjes. Ik mocht gewoon binnenkomen, oudere mensen zijn meestal heel gastvrij en willen graag hun verhaal kwijt.”

Minimaal 70% akkoord
“Tijdens zo’n behoeftepeiling stel ik vooral vragen aan de bewoners: waar zijn de mensen tevreden over als het gaat om hun woning en wat vinden ze minder prettig? Zo hebben we meteen een indicatie van wat bewoners belangrijk vinden. Ook geef ik kort uitleg over de draagvlakmeting die we onder alle bewoners uitzetten. Als minimaal 70% van hen akkoord gaat met de geplande werkzaamheden, kunnen we van start gaan. Gelukkig lukt dat bijna altijd en vaak scoren we zelfs een hoger percentage. Het is belangrijk dat je helder uitlegt dat de werkzaamheden tijdelijk wat ongemak geven, maar dat de bewoners meer comfort en een energiezuinigere woning krijgen.”

Logeerkamer voor bewoner met weerstand
“Tijdens het traject blijf ik als aanspreekpunt nauw betrokken bij de bewoners. Vaak ontstaat er een vertrouwensband. Ik ontwikkel samen met ons projectteam alle schriftelijke communicatie, waaronder de informatieboekjes, brieven en handleidingen. Ondanks al onze inspanningen is er een enkele keer weerstand bij een bewoner. Zo hebben we recent uitgebreid gesproken met een oudere bewoner die tegen de verduurzaming had gestemd. Aanvankelijk leek hij zonder duidelijke reden dwars te liggen, maar toen we doorvroegen bleek dat hij enorm opzag tegen de overlast en de werkzaamheden. We hebben een logeerwoning voor hem geregeld, waarna hij alsnog instemde met de verduurzaming.”

Liefdesverklaring op grote hoogte
“Laatst had ik zo’n bijzonder moment. Ik was op huisbezoek bij een hoogbejaard stel dat op de achtste verdieping woont. Vanuit de raampartij keek je uit op een park. ‘U woont hier wel mooi, het is bijna alsof u in de natuur woont’, zei ik. Waarop de man zijn vrouw met een verliefde blik aankeek en zei: ‘Voor mij ben jij het mooiste stukje natuur’. Ik zag die vrouw gewoon een beetje blozen. Dat is precies waarom ik dit werk zo leuk vind.” 
Het mensgerichte aspect klinkt niet alleen door in Joey’s werk, maar is volgens hem onderdeel van de cultuur bij Versluis. “Iedereen is betrokken bij elkaar en de lijnen zijn kort. Sinds enige tijd coördineer ik onze deelname aan een tennis- en padel-bedrijvencompetitie. Wist je dat zo’n 10 van de 34 medewerkers hieraan meedoen? Dat zegt wel iets over het plezier dat we met elkaar hebben.”