Nieuws

Wil je ook onze maandelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Kernwaarden van Versluisgroep zijn de basis van het succes

11 juli 2022

“Als werkgever hebben we er een rol in, dat mensen gelukkig zijn in hun leven.” Dit zijn geen woorden die je regelmatig van een ondernemer hoort. Maar het weerspiegelt de basis waar de Versluisgroep voor staat, zo geven oprichter Albert Versluis en directeur Jan van Heiningen aan.

'Het geluk van onze opdrachtgevers en medewerkers staat voorop!'

Dit jaar viert het bouwmanagementbureau Versluisgroep haar 20-jarig bestaan. De gedachten van de eigenaar gaan terug naar de beginjaren. “Ik werkte in een aannemersbedrijf en maakte vanwege gezondheidsredenen een overstap naar de toenmalige gemeente Sassenheim. Ik kwam er al snel achter dat daar mijn ambities niet lagen.” Albert begon voor zichzelf; eerst vanuit zijn woonkamer, vervolgens vanaf de slaapkamer en uiteindelijk huurde hij zijn eerste kantoor. In 2005 vroeg Albert aan Jan of hij in dienst wilde komen. “Dat is een van de beste beslissingen in mijn leven. Hij is een uniek persoon en een zegen op mijn levenspad. Wij hebben de Versluisgroep samen neergezet en elkaar keihard nodig. Waar Jan de structuur in de uitvoering bedenkt en bewaakt, zorg ik voor de creativiteit, ondernemersgeest en visie. Samen vormen we een unieke combinatie”, geeft Albert aan. Jan voegt toe: “We kunnen alles tegen elkaar zeggen, zonder erover na te denken. We zijn er onvoorwaardelijk voor elkaar, respecteren waar we goed in zijn en accepteren dat de ander op sommige gebieden iets onhandiger is. En andersom uiteraard!”

MAPS
Versluisgroep werkt, denkt en handelt volgens de vier MAPS-kernwaarden: Mensgericht, Ambitieus, Plezier en Slim. Deze kernwaarden komen voort uit de moeilijkste periode waar Versluisgroep doorheen is gegaan; de crisisjaren 2012 en 2013. “Toen heb ik moeten leren om in te grijpen. Mensen werden ontslagen, we gooiden het hele wagenpark eruit en de rest van het personeel zat met een grafbak op kantoor. Ik moest alle zeilen bijzetten en verplaatste mijn bureau tussen de andere mensen. Zo zetten we er samen de schouders onder om het hele bedrijf een push te geven. In deze periode had ik er met huid en haar financieel aan onderdoor kunnen gaan. Maar bij ondernemerschap horen dit soort risico’s.” Het was vriend en accountant Rob Batenburg die Albert de existentiële vraag stelde: ‘Wat is nou ten diepste wat je drijft?’ Zo ontstonden de vier kernwaarden. “We zijn altijd mensgericht, ambitieus in de uitvoering van onze projecten, hebben altijd plezier met elkaar en kiezen voor slimme oplossingen. In alles vormen onze kernwaarden de basis; hoe je met mensen omgaat, sollicitatiegesprekken voert, notuleert of jouw medewerkers beloont. Deze kernwaarden maken ons bedrijf herkenbaar; de mensen die hier werken, stralen allemaal dezelfde energie uit.” Het werkplezier komt mede door de etentjes voor maximaal vier werknemers tegelijk, die Jan en Albert maandelijks organiseren. “We stellen steeds een mix samen van collega’s uit verschillende afdelingen. Door met een klein groepje mensen samen te eten, heb je veel meer close contact en hoor je dingen die eventueel spelen.”

Groeien
De positieve manier van kijken naar de wereld en het gezamenlijk oplossen van uitdagingen zorgt voor veel mond-tot-mondreclame. Organisaties en bedrijven waarderen de manieren van handelen van de Versluisgroep. Inmiddels werken hier alweer veertig mensen. “We blijven in balans groeien, zodat we niet tot over de oren in het werk komen.” Waar het gaat om zakelijke relaties, staat wat Albert en Jan betreft de mens altijd voorop. “We selecteren onze zakelijke partners steeds meer op hun kernwaarden. We willen niet samenwerken met organisaties die heel slecht zijn voor de mensen. We zijn een bedrijf met een visie; het geluk van mensen in zijn algemeenheid is ons hoogste doel. Je leeft maar een poosje op de aardbol. In die tijd moet je vooral genieten van wat het leven te bieden heeft. Balans kan daarin niet ontbreken. We bewaken nauwlettend dat onze positieve bedrijfscultuur ook een gezond bedrijfsresultaat oplevert, want anders is het feest snel voorbij. Maar laat één ding duidelijk zijn: winst najagen is bij ons geen doel op zich, maar het logische gevolg van een fijne bedrijfscultuur die klopt aan alle kanten!”


Lees hier het artikel in INTO business.

Foto: Martine Goulmy


Terug naar overzicht