Slider 19
kantoor
Slider 13
Slider 4
Slider 2
Slider 5
Slider 6
Slider 8
Slider 7
Slider 16
Slider 10
Slider 3
Slider 11
Slider 12
Slider 14
Slider 15
Slider 17
Slider 19

“Problemen vroeg tackelen, daar heb je later profijt van”

27-10-2023
“Problemen vroeg tackelen, daar heb je later profijt van”

Complimenten voor onze bewonersbegeleider Kelly Abrahams. Niet alleen van ons, maar ook van onze opdrachtgever Gerard Bac, Directeur Wonen bij Heembouw. Kelly begeleidt sinds april dit jaar de bewoners van 269 portiekwoningen in de Duinwijk in IJmuiden tijdens een verduurzamingsproject. Een groot en ingrijpend project, zeker voor de bewoners. Maar daar draait Kelly haar hand niet voor om.

269 woningen die stuk voor stuk gerenoveerd worden. Voor het project is ruim 1,5 jaar uitgetrokken. Kelly: “Na het project zijn de woningen energiezuiniger en dragen ze een gemiddeld energielabel B.” Maar voordat het zover is, moet er heel wat gebeuren. Kelly: “Spouwmuren en zoldervloeren worden geïsoleerd, we plaatsen nieuwe kozijnen en mechanische ventilatie. Ook wordt elke woning voorzien van een nieuwe keuken én een nieuwe badkamer.” 

Weerstand
Niet alleen de binnenkant van de woningen wordt opgeknapt en verbeterd, er vinden ook diverse buitenwerkzaamheden plaats. De wijk krijgt een geheel nieuwe eigentijdse uitstraling, mede door de roestbruine accentkleur die veelvuldig terugkomt en de (lokale) schippersverhalen die op de kopgevels zullen prijken. Een mooie link met de havenstad. In totaal bestaat de woonwijk in IJmuiden uit 10 woonblokken, sociale huur met een diversiteit aan bewoners. De reacties op de werkzaamheden lopen dan ook uiteen. Kelly licht toe: “De meeste mensen zijn blij dat hun woning vernieuwd wordt, maar tegelijkertijd voel ik ook weerstand.” 

Dat begrijpt de bewonersbegeleider maar al te goed: “Veel bewoners zien op tegen de werkzaamheden. Het betekent toch dat er 20 werkdagen iemand in je huis aan het werk gaat. Het is mijn verantwoordelijkheid om hen gerust te stellen en goed te begeleiden tijdens het gehele traject. De eerste keer dat ik hen ontmoet neem ik daar echt de tijd voor, ik ben er voor hen. Door betrokken te zijn, lukt het vaak om problemen al vroeg te tackelen. Daar heb je later profijt van.”

Wooncomfort 
Door echt in te zoomen op de voordelen krijgt Kelly over het algemeen de bewoners goed mee: “Na drie weken is hun woning weer als nieuw. Bovendien leveren de isolatiewerkzaamheden en nieuwe kozijnen veel meer wooncomfort op.” De rondleiding in de modelwoning draagt ook bij aan blije bewoners: “Ik neem hen fysiek mee naar de modelwoning waar ze kunnen zien hoe hun woning er binnenkort uit komt te zien. Ze mogen hier zelf keuzes maken. Welke tegels ze willen in de keuken of badkamer bijvoorbeeld. Dan gaat het voor ze leven.”

Bovendien doet Kelly er samen met Heembouw alles aan om de bewoners te ontzorgen. “Er zijn enkele logeerwoningen beschikbaar, we bieden hulp bij het opruimen en schoonmaken en als het hen te veel wordt hebben we een bouwkeet ingericht als woonkamer waar ze zich kunnen terugtrekken én kunnen douchen of wassen.” Het eerste blok is van buiten en binnen helemaal af, bij het tweede blok zijn de binnen werkzaamheden in volle gang en bij het derde blok wordt de buitenkant aangepakt. Kelly: “Alles gaat volgens planning, dus daar ben ik erg blij mee.” 

En wat vindt onze collega van het compliment van haar opdrachtgever Heembouw? “Dat is natuurlijk geweldig om te horen. In dit werk kun je veel harde reacties krijgen, al de frustratie van bewoners komt over jou heen. Het is de kunst om dat niet persoonlijk op te vatten. Gelukkig kan ik daar goed doorheen prikken. Al met al is dit erg dankbaar werk, ik doe mijn best om het verschil te maken voor deze bewoners. Als je dan bevestiging krijgt van je opdrachtgever dat je het goed doet, dan word je daar toch vrolijk van?!”